fredag den 20. april 2012

Følelsernes sprog

Der lød små lette kluklyde fra lænestolen, hvor min søn sad. Han er jo snart ved at være en gammel dreng på 30, men lad nu det ligge. I anledning af sønnekes eksamen i sprog, kommunikation og psykologi var vi mødtes, så den gamle ræv kunne give inputs og øse af sin erfaring.

Et af temaerne for denne eksamen var "empatisk kommunikation" også kaldet "ikke-voldelig kommunikation". I daglig tale kaldes det også girafsprog, hvilket kan være en kilde til stor undren indtil man hører nærmere. Så forstår man bedre.

I mine gemmer havde jeg fundet en gammel film på VHS. Nu er det så heldigt, at vi stadig er i besiddelse af en VHS-afspiller foruden alle de moderne mysterier som blue-ray MP3 i-phone, PC med bluetooth og hvad de nu ellers hedder disse teknikaliteter.

Jeg husker min egen glæde ved at se denne film, som i al sin enkelhed er en primitiv optagelse af Marshall Rosenberg, der holder et foredrag eller rettere sagt en slags workshop om girafsprog. Han tryllebinder et dansk publikum, som tøvende og på gebrokkent og mangelfuldt engelsk bliver coachet i nogle af tilværelsens mangfoldige kommunikationsproblemer.

Manden er stærkt karismatisk. Det lader sig ikke skjule, end ikke på denne gamle optagelse på magnetbånd med et billede, der hoppede og dansede indtil jeg genopdagede betydningen af den knap, hvor der stod tracking. Filmen tager ca 2 timer, men trods uldne billeder, der hopper i utakt til hjerterytmen, spurtede tiden af sted, mens den gamle ræv smilede, og sønneke klukkede.

Ud over at Rosenberg er stærkt fascinerende at se og høre på må jeg også vedstå, at jeg synes han har et fantastisk interessant budskab. Hans metoder er stadig udbredt over hele verden og har sat sine tydelige spor i mange menneskers måder at kommunikere på - ofte uden man selv er klar over det. Tankerne har også fundet anvendelse i international konfliktløsning.

Girafsprog er følelsernes sprog og skal ses som et modstykke til ulvesproget. Vi taler ofte ulv, f.eks. når vi generaliserer og siger : Du gider aldrig høre på mig !
Ikke nok med, at vi generaliserer - vi udtaler os om, hvad den anden tænker og mener og ind imellem også motiverne bag. Eller måske udtrykker vi domme i kommunikationen. Eller appellerer manipulerende til dårlig samvittighed med respektløs omgang med den andens følelser.

Det er nemt at tale ulv, fordi det er vores modersmål. Girafsproget skal læres. Det er et meget simpelt sprog med simple grundregler. Alligevel er det ufatteligt svært at lære. Mest fordi det kræver empati, altså en evne til at forestille sig andre menneskers følelser og behov. Men det værste er nok, at det også kræver selvindsigt. At man er i stand til at mærke sine egne følelser og behov.

Grundregler er følgende 4-trinsraket :

1. Fakta. tag udgangspunkt i noget konkret ikke-fortolket f.eks. du kommer ofte for sent.
2. Følelse Fortæl hvad det gør ved dig f.eks. det irriterer mig og jeg bliver ked af det.
3. Behov Fortæl, hvad der er dit behov f.eks. jeg har brug for at komme i gang til tiden
4. Anmodning Vil du arbejde på det fremover ?

Kunsten, når man møder ulvesprog, er at forsøge at forstå de følelser og behov, der ligger bag den andens udsagn. F.eks.kan man møde børn, der siger.

- Din store idiot. du er altid så irriterende!!!!!
- Nå du er irriteret ?
- Ja du er så åndssvag !!
- Er du irriteret, fordi jeg siger, du skal skal sidde og arbejde i din danskbog ?
- Ja, du skal altid altid bestemme over mig !!!
- Kan du ikke lide at have dansk ?
- Nej, jeg synes, det er pissesvært, og du gider aldrig hjælpe mig !!!!!!
- Du synes dansk er svært, og det irriterer dig, at jeg ikke hjælper dig nok. Vil du gerne have, at jeg sætter mig ned og hjælper dig ?
-Ja !!!
- OK, så gør vi det.

Det er ikke altid lige nemt at undgå at blive indfanget af ulvesproget. Man kunne jo også have svaret på ulv :

- Din store idiot, du er altid så irriterende!!!!!
- Du skal ikke kalde mig idiot!!! Det er uacceptabelt og jeg vil ikke finde mig idet !!!
- Du er så åndssvag !!!!
- Nu er det simpelt hen nok med dig. Jeg gider ikke høre mere før du kan snakke ordentligt. Nu kan du gå ud og så komme ind igen, når du kan finde ud af det!!!!!
- Gu' vil jeg ej, din fucking spade!!!!!!!
- Så skal jeg fanme hjælpe dig derud !!!!!

Jeg tror ikke, jeg behøver fortsætte denne historie. Inden den er færdig, har vi måske via turen op ad konflikttrappen nået at udløse både tredje og fjerde verdenskrig.

Og min søn klukkede der i lænestolen, og vi havde en herlig dag med meget arbejde og meget fællesskab og megen udveksling af tanker og følelser og historier om oplevelser, der fylder.

Og vi ser op til giraffen med det store hjerte og har fået et nyt fælles sprog. Vi taler stadig lidt gebrokkent, men måske vi kan hjælpe hinanden med at lære at tale det flydende uden for meget accent fra ulv. Men det kræver sprogøre......




Ingen kommentarer:

Send en kommentar